Budo Nord Cup og Lugi Judocamp

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 2. Jun 2003

Onsdag 28.mai dro en gjeng på 9 personer til konkurranse og treningsleir i Lund. De som var med var: Aleksander Bakken, Stian Bakken, Atheesan Saravanapavan, Mathias Hansen, Lars Moland, Øyvind Stiansen, Mette Johansen, Helge Johansen (lagleder) og undertegnede (May Linn).

410 deltakere fra 7 nasjoner deltok (Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Scottland, England, Ungarn).

KONKURRANSE: BUDO NORD CUP

Aleksander og Stian gikk i samme vektklasse (-30) og var først ut i ilden.

Begge gjorde en kjempeinnsats og kom videre fra hver sin pulje. Aleksander som nr. 1 i sin pulje og Stian som nr. 2 i den andre puljen. Aleksander og Stian møttes derfor i semifinalen. Aleksander vant denne og møtte Frederik Brönshöj fra Danmark, som han vant over i en av de innledende kampene, i finalen. Aleksander kjempet bra, men hadde uflaks. Han ble kastet på en tvilsom Ippon (tomoe-nage). Det ble derfor sølv til Aleksander og bronse til Stian.

Aleksander tok bronse i fjor, så dette tegner bra for neste år igjen... tør vi håpe på gull da?

I Øyvind sin klasse, Gutter -60, var det hele 38 deltagere. Øyvind tapte desverre første kampen. Han som vant over Øyvind vant neste kamp, men tapte desverre neste og ble ikke gruppevinner. Øyvind fikk desverre ikke rekvalifiseringskamp.

Mette gikk i Jenter -52 der det var 12 deltagere. Hun tapte første kampen, men fikk rekvalifisering. Hun vant neste kamp, men tapte desverre neste og endte derfor på 7. plass.

Mathias, Lars og Atheesan var uheldige i sine klasser og fikk bare en kamp hver. Det gikk derimot bedre for undertegnede. Det var 8 deltagere i min vektklasse, -57 Damer. Jeg vant første kampen på en kontring. Bare 4 minutter etter var det min tur igjen. Sliten fra forrige kamp slet jeg meg gjennom denne kampen på en yoko. Men etter denne fikk May Linn hvile, og i siste innledende kamp var jeg frisk og rask og vant raskt på en o-uchi-gari. Jeg kom derfor som nr. 1 ut av puljen. I semifinalen møtte jeg en jente fra England. Jeg var litt ukonsentrert og tapte desverre denne, men er godt fornøyd med en bronse.

En ting vi la merke til i konkurransen var at vi i klubben må øve mer på grepet, og lære oss teknikker vi kan bruke mot motstandere som tar nakkegrep.

Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb ble beste norsk klubb med våre 3 medaljer!

Etter konkurransen tok vi oss et fortjent måltid på en kinesisk restaurant.

TRENINGSLEIR: LUGI JUDOCAMP

Vi var litt skuffet over frokosten vi fikk i år, som var lite spennende og variert. Lunsjen og middagen var derimot en grad bedre, og etter vi fikk kjøpt inn litt syltetøy ble frokosten akseptabel den og.

Treningsleiren besto mest av randori, men de få teknikkene som ble vist var fine og artige. Vi lærte også noen artige oppvarmingsøvelser som vi kan benytte oss av i NJJK. Alle kjempet som helter under alle treningene de kunne delta på. På fredagen tok vi oss en tur i svømmehallen. Det var kjempemorro! På kvelden slappet vi av med film og kortspill. Lørdag deltok vi i en innebandyturnering. Vi kom helt til bronsefinalen. Vi burde ha vunnet denne, men tapte desverre på straffekonk.

Siste treningsøkt var søndag. Etter denne dro vi hjemover. Det viste seg at det ble en lang kjøretur, da det var kø fra Nordby til Moss. Ca. halv ett var alle kommet hjem.

Totalt sett var det en svært velykket, morsom tur der vi høstet mange erfaringer og fikk trent masse. Vi fikk mange nye venner som vi håper å møte til neste år.

Takk til Helge som banket Lars i både Judo og kortspill, og gjorde ellers en kjempefin innsats.