3 gull i nyttårsstevnet

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 13. Jan 2002

Stevnet samlet 120 deltagere til NorgesCup denne andre uken i det nye året. NJJK stilte med 6 deltagere; Ole Moland, Håkon Kristiansen, Øyvind Stiansen, Atheesan Saravanapavan, Lars Moland og debutant Lars Vasaasen.

Etter en tur innom posten for sikre at forsikringen var betalt, og deltagelsen i orden, var vi klare til kamp! Men... det drøyde. Etter første kikk på tidtabellen var vår første kamp satt til klokken 16.00. Altså om rundt 6 timer. Det viste seg at dette var vel pessimistisk fra arrangørene, så vi kom vel igang med vår førstemann rundt kl. 15.00.

Først ut var Ole Moland i -42 kg. Han fikk en lett start, og vant enkelt med en fin o-soto-gari etter 20 sekunder. Neste kamp bød heller ikke på store problemer, og det var duket for finale mot en sterk finnmarking. Kampen gikk tida ut, men Ole kontrollerte fra start. Han kastet en fin o-uchi-gari som ga yoko, og fikk en yoko til før tiden var ute. Sesongens første NorgesCup-seier til Ole.

Neste klasse var -46, hvor vi stilte med Håkon Kristiansen og Øyvind Stiansen. Håkon fikk en vanskelig start, og måtte se seg slått i de to første kampene. Den siste kampen gikk tida ut, men Håkon kjempet bra hele kampen og var nær på å få inn ippon-kastet vi ventet på. Han vant kampen, men endte som nummer 4 i pulja, og gikk ikke videre fra den innledende gruppa. 7. plass til Håkon. Øyvind startet i den andre pulja og vant den første, men måtte se seg slått i den andre kampen. Den tredje ble også vunnet, og han var klar for semifinale som nummer to i pulja. Der møtte han vinneren fra den andre puljen, og etter et flott ippon-kast var han i finalen. Det ble en spennende finale, men Øyvind viste seg som den største - og vant på ippon!

Atheesan Saravanapavan debuterte som junior i -60 kg. Han vant den første kampen på en fin kontring, men måtte slite resten av kampene. Det ble tøft, og Atheesan endte uten flere seire, men på 3. plass i puljen. Det ble til slutt 5. plass til Atheesan.

NC POKAL: Lars Moland vant pokalen i klassen -66kg
Lars Moland veide seg inn på 59,7 kg. Ikke noe spesielt med det, bortsett fra at han ikke var påmeldt i -60. Lars tok det som en utfordring, han har jo uansett tenkt til å gå opp en vektklassen snart... Første kamp endte med tap på en uchi-mata som han ikke maktet å unngå. En liten overvurdering av egne gymnastiske ferdigheter. Lars, fast bestemt på å ikke være dårligere enn sin bror, kastet en høy te-guruma i neste kamp. Han vant også den neste der igjen, og det var duket for "finale" mot Magnus Johannesen fra Ippon. Hvis han vant denne på 10 poeng villa han vinne, selv om han hadde et tap i førtse kamp. Lars kastet et flott kast på en kontring, og vant! Til alt hell var også den store NorgesCup-pokalen satt opp i -66kg, så han angret nok på at han gikk opp en klasse.

Sist ut var debutant Lars Vasaasen i -81kg. Lars gikk respektløst ut fra første kamp, scoret det første poenget, men måtte se seg slått etter en drop seoi-nage. Dermed ble det rekvalifisering mot en NTG-student med brunt belte. Lars kjørte hele kampen, og scoret 4 yoko og 1 waza-ari før tiden gikk ut. Neste kamp, også mot en NTG-student med brunt belte, styrte Lars og vant også her på waza-ari! "Dette skal ikke gå an..", sa trener på NTG Trond Gubberud. Lars Vasaasen med gult belte hadde banket to av hans elever med brunt belte. Bronsefinalen kom rett etter den siste kampen, og Lars var sliten. Det ble tap etter holdegrep. 5. plass i hans første stevne er allikevel kjempebra! Å ha trent judo i 6 måneder, og så banke brunbelter såpass enkelt er ganske utrolig. Stå på Lars!

6 deltagere og 3 gull er ganske bra uttelling med tanke på at treningen ikke har startet opp etter juleferien enda.
Vi var ikke hjemme før klokken 19, men det var et bra gjennomført stevne.

Desverre ingen bilder fra stevnet