Akers Avis møter Norgesmesterne

NY POKAL: Lars Moland (t.v) og Stian Jespersen var med
å vinne lag-NM i judo
Haugerud-gutta tilbake på topp

Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb vant NM i lag for 17. gang. Men det er fem år siden sist laget kunne ta pokalen hjem til Haugerud.
-Det var godt å vinne nå, sier Stian Jespersen.

Av Tina Slettbakk

Ekstra godt føles det nok fordi klubben slo erkerivalen Ippon fra Bærum i finalen. Men det var jevnt.
Vi har tapt mot dem fire år på rad, men i år trakk vi det lengste strået, forteller Stian Jespersen.

Frem til finalen hadde guttene fra Haugerud-klubben vinnet med god margin. I de innledende rundene slo de Asker og Rogaland med 6-1. I semifinalen ble Førde slått 5-2, men selve finalen var en større utfordring.

Laget fra Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb kom dårlig ut, og startet med to tap. Klubbens yngste deltager, Lars Moland, som går i klassen for de under 60 kilo, måtte kaste inn håndkledet etter et uheldig fall.
-Jeg tok imot hele fallet for han andre etter et kast, og landet på hodet. Det gjorde vondt, så jeg var nøft til å trekke meg, forteller Lars.

Knepen seier
Judo-NM i lag foregår slik at hver klubb stiller et lag på syv personer i ulike vektklasser. Disse går så individuelle kamper mot deltakerne fra andre lag i samme vektklasse. I individuelle mesterskap er det umulig at en kamp ender uavgjort, men i NM for lag er dette tillatt. Og det skjedde i finaleomgangen.

Ved slutt sto det 3-3 i seire mellom Ippon og Groruddals-klubben. Den siste kampen endte uavgjort, men Ippon tapte på poeng med 23 mot 27 poeng. Dermed kunne Haugerud-gjengen ta med seg sin 17. lagpokal hjem.

GENERASJONSSKIFTE: Lars
Moland er et av klubbens
nye håp. Her viser han 10
år eldre Stian Jespersen
hvordan det skal gjøres.
Klubben har vært preget av et generasjonsskifte de siste årene, men er fortsatt et rutinert lag. Lars Moland på 17 år er den yngste på laget, den eldste er Alfredo Chinchilla på 39 som går i vektklassen over Lars, -66 kilo. Både Alfredo og resten av laget er tidligere landslagsutøvere, og flere har vært med i OL: I klassen –73 kilo stilte Stig Traavik, i klassene -81 og –90 stilte Stian Jespersen og Morten Kompen (da begge veier under 81 kilo kan de bytte på å stille i de to vektklassene. Morten gikk de tre første kampene i –90, og den siste i –81, mens Stian gikk tre i –81 og en i -90), i klassen –100 kilo gikk Stig-Atle Frey og i klassen +100 kilo stilte Albert Davis.

Nye barn i lære
Norsk judo og Jiu-jitsu Klubb er Norges eldste kampsportklubb med sine 41 år. Klubben har nå rundt 180 medlemmer, hvorav rundt tredve deltar i konkurranser.
-Vi har mange nye barn og unge som begynner på kurs hos oss nå, og det er veldig hyggelig, forteller Stian Jespersen.
Klubben holder til i lokaler ved siden av Haugerudhallen.