Nordisk mesterskap i judo

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 6. Mai 2001

Nordisk mesterskap ble i år arrangert i Nadderudhallen i regi av Ippon Judoklubb. Stevnet var inndelt i junior- og seniorutøvere som konkurrerte på lørdag, mens det på søndag var Nordisk Ungdomsturnering. Det var deltagende fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. NJJK hadde totalt 7 utøvere i aksjon og fasiten ble 4 medaljer; to sølv og to bronse. Sverige ble beste nasjon, mens Norge endte med totalt 2 nordiske mestere.

Lørdag 5. mai - Nordisk Mesterskap for junior- og seniorutøvere

NJJK hadde deltagerne Stig Traavik, May Linn Hystad og Stig Atle Frey i aksjon. May Linn deltok i -57kg hvor hun vanligvis regjerer i Norge, men det skulle vise å bli verre i nordisk. May Linn vant to kamper, men tapte den tredje. Hun fikk rekvalifisering og fortsatt muligheter til medalje, men hun hadde ikke dagen. May Linn tapte kampen, og endte stevnet med en 7. plass. Hun var ikke fornøyd med det.

Stig Atle deltok i klassen -90kg. Stinn av selvtillit etter Vårspretten hvor han herjet med motstanderne fikk Stig Atle en dårlig opplevelse i dag. Han endte også på en 7. plass, og var slett ikke fornøyd med å stå uten medalje.

Stig Traavik deltok i klassen -66kg og Åpen vektklasse for alle under 73kg. I -66kg kjempet Stig seg helt til finalen, men måtte der se seg slått og måtte ta til takke med en sølvmedalje.
I Åpen møtte Stig i de to første kampene en islending og en svenske som ikke ga store nok problemer for å hindre ham en semifinaleplass. Der måtte han tåle et tap mot en svenske, men tok seg inn igjen i bronsefinalen og vant den. Den andre medaljen for dagen og Stig strålte.

Søndag 6. mai - Nordisk Ungdomsturnering

NJJKs deltagere på søndag
NJJKs 4 deltagere på Søndag var Ole Moland, Erik Rudlang, Mathias Hansen og Martin Dahl.

Først ut var Ole Moland. Han deltok opprinnelig i klassen -38kg, men denne ble slått sammen med -42kg. I den første kampen møtte Ole en tøff islending som senere skulle vinne puljen og skaffe seg sølvmedalje i klassen. Ole ble kastet på ippon. Neste kamp var mot en gammel bekjent fra Norge. Ole gikk mye bedre, men ble også her kastet på ippon. Den siste kampen var den beste for Oles del, men uten mulighet til avansement ebbet kampen ut med 7 poengs scoring til motstanderen. Alle Oles motstandere kom fra vektklassen -42, og de var altså 4 kg tyngre. Han ble litt liten og var ganske skuffet etterpå.

Ole Moland mot Hans Erik Ringi - koka til Ole

Erik var nestemann og skulle måle krefter i vektklassen -50kg. Den første kampen var mot Arni Thor Arnason fra Island. Et tidlig kast med en benplukk som ga waza-ari, 7 poeng, avgjorde kampen til Eriks fordel. Han slet resten av kampen mot den sterke islendingen, men kjempet glimrende og vant kampen. Det skulle senere vise seg at islendingen kom til å vinne hele klassen! Den neste kampen ble tøff uten at Erik klarte å få inn det avgjørende ippon-kastet. Tiden gikk ut og Erik vant med 5 poeng. Neste kamp ble den verste. Erik fikk ikke til mye; han fikk straff for passivitet og ble kastet på en uchi-mata. Han tapte kampen med 5 poeng. Den siste kampen startet dårlig hvor Erik ble kastet i begynnelsen, og motstanderen fikk waza-ari, 7 poeng. Erik nektet å gi seg, og kjørte på så motstanderen fikk straff for passivitet og hele 3 straffer for matteflukt. Diskvalifisering og 10 poengs seier til Erik. Islendingen han slo i første kamp sto til slutt med like mange seire som Erik, men med totalt 3 flere
poeng. Surt, men Erik måtte nøye seg med sølv. Han var likevel kjempefornøyd.

Erik får sin sølvmedalje
Mathias var nestemann ut i vektklassen -66kg. Den første kampen startet forrykende, og en flott uchi-mata ga waza-ari til Mathias. Litt senere ble han selv kastet på en harai-goshi og tapte kampen. I fallet slo han hodet, men fikk tillatelse av stevnets lege til å fortsette Neste kamp var 20 sekunder gammel da Mathias feide gulvet med motstanderen. BANG! Ippon! Hele hallen rista. 3. kamp hadde vart i ett minutt da Mathias ble svimmel og kvalm. Han brøt kampen, og det ble konstatert at han hadde pådratt seg en hjernerystelse fra den første kampen, og måtte følgelig trekke seg fra resten av stevnet. Han endte på 4. plass. Kuriositet: I den første kampen mot vinneren av klassen skulle Mathias hatt Ippon (undertegnedes mening. red. anm.) for det første kastet sitt. Det hadde hindret hodeskaden og kunne ha gitt et helt annet resultat enn 4. plass totalt.

Martin fikk velfortjent bronse
Martin Dahl var sistemann av våre i klassen -73kg. Martin startet friskt og scoret en koka på det første angrepet i kampen, en fin ko-soto-gari. Senere i kampen kom det et kast som ga ippon-seier til Martin. Den neste kampen var mot en svenske som skulle vise å bli for tøff; Martin ble kastet på Ippon. Svensken skulle senere vise seg å vinne hele klassen. I den siste kampen i innledende pulje trakk motstanderen seg, noe som ga ippon-seier til Martin og han var klar for semifinale. Per Anders Engelstad fra Norge ble for vanskelig for Martin som tapte kampen, men fikk bronsemadalje for innsatsen. På pallen sto det tre brunbelter, og Martin Dahl 4.kyu (oransje belte). Imponerende. En glad Martin fortalte at: "NÅ ble det fest!"

4 medaljer på 7 utøvere i Nordisk Mesterskap er bra! Vi fikk ikke noen mestere denne gangen, men kanskje neste gang...

Alle bilder av vår offisielle fotograf Morten Rudlang

Desverre ingen bilder fra seniordelen av stevnet