Reisebrev fra Trøndelag

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 29. Apr 2001

Første trening etter NM fant jeg ut at det hadde vært morsomt å ta med noen østlendinger opp til Trøndelag for å slåss. Lars Moland, Mattias Hansen og Martin Dal meldte seg som interesserte der og da. Vi meldte oss på i siste liten, men med velvillighet fra arrangørene gikk det i orden. Stevnet ble befolket av 210 deltakere som ble omtrent likt fordelt mellom "småttiser" og litt større deltakere (I hvert fall vektmessig). Vi tok nattoget oppover fredag 20. april og traff en god del andre østlendinger ute i samme ærend; å lage bråk hos trønderne! Etter en natts søvn med risting og oppvåkninger våknet vi i Trondheim og kom oss med lokaltog til Skogn stasjon der lokale judofolk sto klare i minibuss og kjørte oss til hallen. Etter noe judopass-trøbbel fikk vi veid oss inn alle fire og så var det tid for mat og venting.

Når ventingen var over var Mattias den første som skulle i ilden. Klassen var ungdom -66 kilo, 7 deltakere og Mattias banket oppskriftsmessig en oransjbelte på kort tid. Andre kampen gikk også greit med en lur de-ashi barai variant. Tredje kampen gikk mot en Namsosing, der han måtte gi seg på grunn av trøbbel med hjertet (han lever red. anm.) til tross for at han ledet kampen med to yuko. God innsats.

Martin var nestemann ut i -73 ungdom med 8 deltakere, og gjorde en god kamp mot den vinneren av sin klasse, men ble kastet på ippon mot slutten av tiden. Den neste kampen vant Martin etter to fine ippon seoi nage, som det manglet litt avbalansering i men som det var saft i ned mot matta. Tredje kampen benyttet Martin til å fylle opp scoringstavla både ved å påføre motstanderen straff og ved flere kast. 15 sekunder igjen ledet han med Waza-ari, men ble for ivrig og "kastet" seg i armene på motstanderen som snudde seg og dessverre kastet ippon. Neste gang skjer nok ikke det. Bra innsats og fin judo også fra Martin.

Lars var sistemann ut, og konkurrerte i junior -66 kilo med 9 deltakere. Klassen var slått sammen med Lars sin opprinnelige klasse -60. Første kampen ble tøff mot en blåbelte, med scoringer fra begge utøvere. Motstanderen avgjorde imidlertid med en koshi guruma mot slutten av kampen. Senere fikk samme utøver Han-soku-make og fikk dermed ikke fortsette. De neste to kampene dominerte Lars både taktisk (lur på kanten) og teknisk (kombinasjon koshi guruma og ko uchi gari) og Lars var klar for semifinale. Her møtte han en grønnbelte som avgjorde etter ett og et halvt minutt med å legge seg bom på ryggen. Lars var flink og fulgte på, og med litt coaching fra sidelinja (IPPON!!) så var Lars klar for finalen. Her møtte Lars NM vinneren fra Bergkameratene. Lars var litt på hæla i begynnelsen og ble kastet to ganger på seoi-nage og uchi-mata og lå under med 1 waza-ari og 1 yuko. Lars våknet imidlertid og gjorde en god jobb med grepet og fikk inn to yuko på seoi-nage og ko uchi gari. Mot slutten av kampen
havnet de to i Ne-waza og Lars ble liggende med strak arm. Resultat sølv og et stort smil fra Lars.

Helt sist, faktisk lenge etter at de tre små var ferdig, var det endelig min tur. Jeg stilte i -73 senior, og måtte la være å spise kvelden før for å klare vekten. Vi var 10 deltakere og vi hadde til og med fått en svenske fra Sundsvall inn i klassen. Første kampen ble mot Ole Christian Langfjæran, Levanger. Jeg har ikke møtt han i kamp før, men har kjent han fra han var ca 30 kilo. Vi lurte med "de-ashi-barai"-foten begge to, og denne gangen var jeg lurest - Ippon. Andre kampen var mot Marius Hallem fra Nesodden. Også denne kampen gikk ganske fort og jeg kastet en venstre O-soto-gari til Ippon. I den tredje kampen vant jeg mot en oransjbelte i Ne-Waza med San-Kaku-Jime. I semifinalen møtte jeg for første gang min klubbkamerat og gamle elev Magnus Ross. Magnus var i god form, men hadde gått mange kamper og jeg vant med å kontre en av hans innganger med sasae-tsuri-komi-ashi. Finalen ble ganske spennende mot Jan Erik Fjeldseth, fjorårets vinner av NM -66. Jeg har møtt ham under hele oppveksten, men
det var mange år siden sist. Jan Erik hadde imponert med sitt Ne-Waza arbeid og slått alle enten med Osae-Komi eller armbend. Jeg klarte imidlertid å få snudd ham to ganger i Ne-Waza, men dommerene var uenige med meg og jeg fikk ikke godkjent osae-komi. Oppe ble det ingen scoringer innen full tid, og jeg bør være fornøyd med at jeg ikke ble idømt straff for passivitet. Kampen ble avgjort med sudden-death, og etter 15 sekunder fikk jeg inn en koka på en kontring av en lav seoi-nage og seieren var min.

Etter stevnet pakket vi sakene og kom oss på toget til Trondheim der vi spiste pizza før vi slang oss ned i sitteplasser på nattoget. Jeg lærte opp småttisene i judo-mattis, og i tillegg spilte vi en bra runde slag-poker, som førte til at i alle fall jeg hadde blått merke på venstre skulder i dagene etterpå.

Morsom tur til "Trønder-land". Neste år drar vi enda flere!!!

Desverre ingen bilder fra stevnet