Judohjelp til Afghanistan

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 17. Aug 2002

I Afghanistan prøver befolkningen å etablere et vanlig liv etter en problematisk periode. Dette er jo noe alle kjenner til. De har ikke mye ressurser, og heller ikke utstyr.

Judonorge vil hjelpe til ved å gjøre det vi kan best, nemlig å hjelpe dem i gang med judo.

Det er særlig barn og ungdom vi vil hjelpe i gang med litt judo for å bedre en ellers vanskelig hverdag.

Det finnes i dag tre judoklubber i Kabul som gjerne vil trene judo på skikkelig vis.

Stig Traavik og Jon Brattlid har vært initiativtagere til dette prosjektet.

Vår egen Stig Traavik er i Afghanistan nå som nestleder på den norske ambassaden.

Stig Traavik har deltatt både i EM, VM og OL i Barcelona i 1992.

Stig hjelper nå afghanerne med trening tre ganger i uka i Kabul. Han skal koordinere dette prosjektet mot afghanerne og utad.

Jon Brattlid er Visepresident i Norges Judoforbund, leder og trener i BK-Judo på Kongsberg, han skal koordinere prosjektet i Norge i samarbeid med bl.a. Fredskorpset, Olympic Aid, Forsvaret og UDI for å få sendt trenere og utstyr fra Norge til Afghanistan for å trene barn og ungdom i judo.

De trenger særlig judomatter da det ikke finnes judomatter i Afghanistan i dag.

Utfordring: La din klubb gi minst en judomatte til Afghanistan.

Målet er å skaffe to mattearealer. (En judomatte koster ca. NOK 500,-.)

Send pengene til prosjektkonto: 1638.06.63361 - Judo in Afghanistan

Vi ønsker også å sende nye og brukte judodrakter og judobelter. Målet er ca. 100 judodrakter og belter til barn og ungdom, og også noen til voksne.

De trenger også mye annet utstyr, så hvis du eller din klubb har baller, T-skjorter, joggesko, fotballsko, refleksvester, hoppetau, innebandyutstyr el.a. så er det bare å sende, men utstyret bør fremstå som nytt eller lett brukt. Det er kun fantasien som hindrer oss. Send materiell til:

Andreas Strand,

Lyngveien 21,

1182 Oslo

Andreas vil ta imot alt utstyret i Norge og sende det til Afghanistan når tiden er inne.

NJJK har bidratt med 10 kvm. matter, og vår egen Alfredo Chinchilla skal også til Afghanistan for å hjelpe til med treningene.