NM i lag for herrer 2003

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 1. Nov 2003

Bilder fra lag-NM for herrer

Videosnutter fra stevnet

Hele 8 lag var med i kampen om tittelen; Norges beste lag for herrer. Våre menn Alfredo Chinchilla, Jørn-Terje Krekling, Morten Schiøtz, Stig-Atle Frey og Albert Davis (med innbytter Lars Vasaasen i en sentral rolle etterhvert) skulle kjempe om tittelen.

Den første kampen i innledende pulje var mot Oslo JK. Alfredo gjorde som han ville og kastet en fin ippon-seoi-nage. Ippon. Jørn Terje fulgte opp mot Bjørn Lauritzen, kastet en fin feiing. Ippon. Mortens kamp er det derimot mer å si om. Kampen startet bra for Mortens del helt til han skulle kaste en uchi-mata. Kastet seg inn, men med litt for dårlig kontakt med motstanderen endte han på hodet først, for deretter å få motstanderen med seg over. Det endte som gjør i sånne situasjoner; Morten fikk han-soku-make for stuping. Det er ikke lov med teknikker som kan skade deg selv eller andre. Og med direkte utvisning i en kamp er han desverre ute for resten av stevnet også. Kjedelig, men sånn er det. Neste kamp endte med tap for Stig-Atle mot Yoao. Albert sikret oss lagseieren med sin (litt trege) uchi-mata. Det smalt hardt, og det ble seier på ippon. Lagkampen endte med 3-2 seier.

På grunn av Mortens sorti, entret nybakt norgesmester Lars Vasaasen banen og tok Mortens plass i -81 kg. Kampen var mot Ippon JKs 2. lag, og vi ville jo vise oss frem litt da! Alfredo startet ballet med en kontring på Albin Dal, ippon-seier. Jørn Terje fulgte opp med en o-soto/harai-goshi. Ippon. Lars Vasaasen møtte Audun Strand, ikke en dårlig utøver, men Lars kastet han først på ippon-seoi-nage til yoko, for deretter å holde han nede i 25 sekunder. En råsterk seier til junior Lars. Stig-Atle vant sin kamp på armbend. Ippon. Albert fulgte opp mot Lars Sandnes. Holdegrep, og i det grepet er det ikke mange som kommer ut, og seier på ippon. Totalt 5-0, og maksimal poeng score 50-0 til NJJK.

3. innledende kamp var mot Asker JC som ble en ren kamp om seier i innledende pulje. Alfredo startet med en meget luftig yoko-tomoe som ga yoko, deretter en feiing som ga han waza-ari, og avsluttet med en drop-seoi-nage til ippon. Jørn-Terje møtte sterke Anders Lie. Det var stillingskrig lenge uten noe spesielt som skjedde før "Krekkers" plutselig får fart på Anders og på de-ashi-barai lignende vis kaster han til ippon. Flott kast. Lars vinner også sin kamp. En dårlig inngang fra motstanderen gir mulighet for uchi-mata, og Lars tar den! Ippon! Asker skjønner at slaget er tapt. De to neste kampene ender med sier til Stig-Atle på en fin ko-uchi-gari, men tap til Albert mot Geir Åge på en te-guruma og deretter holdegrep. Totalt ble det 4-1 seier til NJJKs lag, og vi ble vinnere av innledende pulje.

Semifinalen blir mot nr 2 i den andre puljen, BK Judo. Alfredo kjemper, og kaster. 3 ganger feide han motstanderen, og fikk 3 kokaer. Det utrolige er at dommerne her gir Alfredo shido for passivitet når det er han som kaster 3 ganger, mens motstanderen ikke får til, eller gjør noe. Alfredo vant kampen på koka. Jørn Terje møtte Thorbjørn Engebretsen, junior norgesmester i -73 kg, og ville, etter eget utsagn, "Fån litt ned på jorda igjen". Han klarte vel det. En fin ko-soto-gake ga seier. Deretter var det Lars sin tur. Det er ingen hemmelighet at favoritten er drop-seoi-nage. Som før droppet han ned, og dro med seg motstanderen over. Denne gangen til waza-ari. Og en gang til. Ippon-seier til Lars. Det var da kallenavnet kom, plukket opp fra tribunen; Grønnbelten fra hælvete. Ikke nok med en noe overraskende seier i junior-NM, men her vinner han også 3 kamper mot sterke karer i senior. Det er sterkt, Lars! Stig-Atle havnet to ganger under i holdegrep, og tapte på 2xwaza-ari. Albert vant sin kamp fordi motstanderen fikk han-soku-make for waki-gatame, og NJJK vant med det semifinalen 4-1. Og var det klart for finale.

Finalen skulle gå mot Ippon JK som hadde valset over Asker JC med 5-0 seier i sin semifinale. Alfredo startet med kamp mot Alexander. Vi fikk bange anelser når Alexander fikk scoring i det første angrepet. Han scorte en yoko, og som fryktet holdt det kampen ut, og Alfredo tapte. Jørn Terje møtte hjemvendte Thiblin. "Han er råsterk" sa Jørn Terje etter kampen han tapte på en drop-seoi-nage og holdegrep. Lars skulle opp mot Olav Åse. Det er ingen lett motstander, og Lars ble kastet på en sasae-tsuri. Det var maks en yoko, men dommerne mente det var ippon, og da blir det sånn. Billig, men det spørs vel om Lars kunne vunnet her allikevel. Da var kampen om gullet tapt. Stig-Atle ble kastet på en o-soto-gari av Hosni, som hånet en liggende Stig-Atle. Ufint, og unødvendig. Albert møtte Jensen i siste kamp, og reddet litt av æren vår med seier der på armbend. Det ble tap 4-1 i finalen, men vi gleder oss over sølvmedaljene.

- Bilder fra lag-NM for herrer

- Videosnutter fra stevnet