Akers Avis: Dro hjem med sju gull

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 26. Jan 2005

BLE BESTE KLUBB: Norsk judo og jiu-jitsuklubb dro hjem fra nyttårsstevnet i Drammen med syv gull, et sølv og tre bronse. Fra venstre: Trener Jørn Walmestad, Øyvind Stiansen, Vegard Kristiansen, Ole Moland og Aleksander Bakken. Foran fra venstre: Mette Johansen og May Linn Hystad.
Tekst og Foto: Silje Ensrud

- Jeg er stolt over hva utøverne presterte. Det er godt å se at resultatene videreføres til de yngre i denne gamle klubben, og at utøverne er seriøse i sporten, sier trener Jørn Walmestad i NJJK.

Nyttårsstevnet i Drammen var en del av Norgescupen i judo, og det var et pristisjehøyt stevne hele åtte deltakere fra NJJK deltok på.

- Det er flinke utøvere som ikke bare er seriøse, men de har stor idrettsglede. Derfor gjør de det bra på stevner, sier Walmestad.

Det var mange klare seire, der enkelte av utøverne vant sin kamp på bare få sekunder. Dette skjedde da NJJK-utøverne gjorde akkurat de rette grepene, og fikk full score med en gang.

Egen klubb-teknikk

I lokalene på Haugerud har klubben opparbeidet seg en spesiell NJJK-teknikk innen judo, som har blitt videreført helt siden klubben ble startet i 1960. Walmestad tror dette kommer av at utøverne ser opp til trenerne sine, og dermed viderefører teknikkene når de selv blir trenere.

- Det er mange dyktige utøvere her som også er trenere. De enkeltstående ressursene betyr alt. Dermed er det mye å se opp til, sier Walmestad og nevner May Linn Hystad, som har både vunnet Norgesmesterskap og fått kongepokal i tillegg til å være trener.

Begynne som 3-åring

Klubben har et ressurssterkt apparat, med både barnevernspedagog og fysioterapeut lett tilgjengelig. Tilbudene er mange i klubben, og for de aller ivrigste kan man begynne med knøttejudo allerede som 3-åring. Tilbudet er for barn opp til 6 år, og dette partiet blir også instruert av elite-utøvere, på lik linje med alle partier.

Fra sju år begynner en mer dynamisk trening, der man aller først legger vekt på fall-trening.

- Dette er det aller viktigste å lære i judo. Fall-teknikk er nyttig å kunne også, for hvis man faller på isen og kan fall-teknikk, så gjør det ikke like vondt, sier Walmestad.

Kilde: Akers Avis