Vellykket trenerseminar i helgen

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 26. Jan 2006

20-21.januar arrangerte NJJK en trenersamling med følgende målsetninger:

1. Videreutvikle trenerne.

2. Samkjøre alle grenene. Bli kjent med hverandre.

3. Kort innføring i noen førstehjelpstemaer

4. Ideøkter med ulike alternative artige øvelser og måter å lære inn teknikker på (for alle grener)

5. Mindre avstand til styret. Rom for ris, ros og forslag til styret.

Oppmøte:

Judo: Therese, Marius, Terje, Joachim, Kenneth N., Andreas, Lars M, Ole, Jørn Terje, Lasse, Mathias H og May Linn

Ju-Jutsu:

Kenneth, Doris, Jasmin, Alex, Kim Andre, Ronny

Jiu-Jitsu:

Magnus

Fredag:

Trenerseminaret startet fredag kveld med et foredrag av undertegnede(idrettslig ansvarlig og Trener nybegynnere/gulbelter) om treners ansvar og et par praktiske nye ting rundt dette.

Vi fortsatte med en treningsøkt der Ju-Jutsu gruppen ved Ronny(hovedtrener Ju Jutsu) viste oss noen artige øvelser/leker som gikk mye på styrke og balanse.

Deretter viste undertegnede flere øvelser og leker som gikk mest på balanse og koordinasjon. Tydeligvis skal vi fortsette med klovneøvelsen da dette falt veldig i smak for enkelte voksne barn (-:

Jørn Terje (Hovedtrener Judo Senior, idrettslig ansvarlig) viste oss deretter alternative måter å lære inn fallteknikk på.

Therese(Hovedtrener nybegynnere/gulbelter og fysioterapeut) avsluttet med noen smarte tøyeøvelser der vi diskuterte betydningen av og når vi burde tøye.

Lørdag:

Lørdagen startet vi i deilig tid, ikke før kl. 11, med et foredrag av ungdomslandslagstrener og klubbhovedtrener Andreas Strand om judoens utvikling de siste årene og hvordan dette må tas hensyn til i planleggingen og utførelsen av treningen i dag. Vi dyppet så vidt innom temaet kosthold og trenerne fikk med seg faktaark fra Olympiatoppen om diverse aspekter rundt kosthold og trening. Man kan også laste ned disse her:

Etter en kort pause holdt Ronny(godkjent førstehjelpsinstruktør - NGF) et interessant intensivkurs i noen temaer innen førstehjelp. Vi var blant annet innom temaene bløtdelsskader, hjernerystelse og skulder ute av ledd. Vi fikk også praktisert oss både med å legge på ispose og beltefatle.

Lunsj. Hmm alltid godt med mat.

Etter lunsjen holdt undertegnede et lite foredrag om motivasjon og mestringsfølelse med god hjelp i presentasjonen Stian Jespersen hadde for et par år siden. Planen var egentlig at Stian skulle ha dette fordraget men han kunne dessverre ikke komme.

Tid for trening! Vi holdt en treningsøkt til med samme fokus som sist. Artige, alternative nyttige øvelser. Vi brukte blant annet alternative metoder for å lære inn kastteknikker som o-uchi-gari, o-soto-gari, morote-seoi-nage, tai-otoshi og ko-uchi-gari ved hjelp av belter som ligger på matten.

Vi avsluttet det hele med pizza og en fruktbar diskusjon om hvordan vi vil at NJJK skal være. Mange meninger, kommentarer, forslag, ris og ros som kommer direkte til neste styremøte (-:

Vi har nettopp fått opp en postkasse i gangen før Dojo 1 som skal brukes til forslagskasse og brev til styret. Styret ønsker at medlemmene bruker denne flittig!