Stian J og May Linn tar utdanning i Coaching og Ledelse

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 12. Sep 2006

Originalt skrevet av: May Linn Hystad

Forbundet har tatt ut tre personer fra judoNorge til å ta deltidsstudiumet ’Coaching og ledelse i idrett’. Disse tre var Stian J og undertegnede fra vår klubb og i tillegg visepresident Knut Bartnes. Kostnadene for kurset deles mellom klubb, forbund og deltager med visse betingelser (-:

Om studiet

’Coaching og ledelse i idrett’ er et deltidsstudium ved Norges idrettshøgskole utviklet i samarbeid mellom Seksjon for Trening og Coaching (NIH), Seksjon og Kultur og Samfunn, Sport Management (NIH) og 29 særforbund i NIF.

Studiet er beregnet på dem som skal bli veiledere innenfor ledertreningsprogrammer rettet mot ledere på klubbnivå i utvalgte særforbund. Studiet skal gi veilederne nødvendig teoretisk og praktisk kompetanse til å bidra til lederutvikling.

Utdanningen gjennomføres over 8 måneder, med 4 to-dagerssamlinger. Parallelt med dette gjennomfører studentene 30 timer med praksis der de skal veilede ledere på klubbnivå og selv bli veiledet.

Sammendrag fra første samling på Color Fantasy

Stian og jeg møtte nysgjerrige opp på Hjortneskaia torsdag morgen (7/9) for å starte på studiet ’Coaching og ledelse i idrett’. Vi møtte prosjektleder Rolf Haugen og de andre studentene som sikkert var like spente som oss.

I løpet av disse to dagene ble vi positivt overrasket. Ikke bare var det mange hyggelige studenter men det virker også som at det er et veldig lærerikt studie på mange plan. NJJK kommer nok til å nyte godt av å ha to fra klubben i en slik utdanning. Stian kommer mest sannsynlig også til å holde et 20 timers kurs i NJJK som en del av praksisen, undertegnede blir kanskje utplassert i en annen klubb (-:

Oppfølgingen virker solid og undervisningen virker ikke kjedelig i det hele tatt.

Undertegnede tror at vi kommer til å lære en hel del som vi skal klare å videreformidle på en god måte til egen og andres klubber. Den første samlingen gikk for det meste ut på å presentere innholdet i kurset, bli kjent med hverandre og noen triks i forhold til kommunikasjon. Vi startet også på oppgaven vi skal gjøre særforbundsvis.

Vi gleder oss til neste samling.

Hilsen May Linn