Solid innsats i NM Judo individuelt 2007

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 14. Mai 2007

Originalt skrevet av: Kristoffer Halmøy

Se eget bildegalleri fra NM.

Lørdag: Ungdom og Junior

Våre to stjerner på ungdomslandslaget startet dagen for oss. Begge hadde gått opp en klasse, og Stian vant alle sine kamper på ippon og ble norgesmester i -42kg, Simen vant også alle sine kamper, og ble også norgesmester i judo -46kg. Fantastisk start på dagen!

Mohamed deltok i -66. Han har gått opp både en aldersklasse og en vektklasse. Han tapte innledende for han som ble sølvmedaljør, kom seg videre i rekval, men tapte bronsefinalen. 5. plass på Mohamed.

Ole deltok i U20 -66kg. Kom seg helt til semifinalen, men tapte mot Henrik Bjørnstad (som vant klassen). Ole kom sterkt tilbake og vant bronsefinalen på ippon.

Mette deltok i U20 -63kg. I den første kampen ble alt avgjort. Mette beseiret Marthe Mølstre med waza-ari, som måtte trekke seg etter den kampen. Det to siste kampene ble ippon-seire, og Mette er norgesmester!

Lørdagen endte altså med 3 gull, og 1 bronse for NJJK.

Søndag: Senior

Lars og Musafir deltok i -66kg. Lars så ut til å ha full kontroll i de innledende kampene, men fikk en dommeravgjørelse mot seg og tapte en av kampene. Musafir tapte en av sine innledende kamper mot Thomas Engebrethsen. Begge våre kom allikevel til semifinalen. Lars tapte mot nevnte Engebrethsen og endte på 3. plass. Musafir kom seg videre helt til finalen. Musafir styrte kampen lenge og ledet, men fikk noen straffer mot seg, og mistet også litt håp, så det ut til. Det ble desverre tap igjen for Engebrethsen, men sølv til Musafir.

Jørn Terje og Stig var med i -73 kg. Stig vant alle sine innledende kamper, og semifinalen. Jørn Terje kom helt til semifinalen, og møtte Martin Thiblin. Thiblin hadde sett litt rusten ut innledningsvis, men styrte kampen mot Jørn Terje. Det ble tap, men seier igjen i bronsefinalen for Jørn Terje. Stig tapte finalen mot Thiblin.

Morten, som var regjerende norgesmester, skulle forsvare sin ære i -81kg. Han kom seg til semifinalen, men tapte denne mot Yoao Salgado. Morten så ut til å være preget av det tapet også i bronsefinalen, og tapte denne mot Torbjørn Engebretsen i ne-waza. Kun en skuffende 5. plass for Morten. Igor deltok også i denne klassen. Han tapte første kamp for nevnte Engebretsen, og fikk heller ikke rekval.

I åpen -73 tapte Jørn Terje den første kampen, men kjempet seg gjennom hele rekvalifiseringsrunden til bronsefinale. Han overbeviste stort i den kampen, og viste sine gode kontringsteknikker.

I åpen uten vektbegrensning (kongepokal-klassen) deltok Morten. Han tapte den første kampen mot Rune Enget. 3 tap på rad for Morten er uvant kost, men så skjedde det noe. Han vant alle sine rekvalifiseringskamper, og også bronsefinalen mot Engebretsen som han hadde tapt for i -81. Flott kata-guruma, og oppreisning for Morten i bronsefinalen! Kongepokalen ble vunnet av 17 år gamle Lars Christiansen fra Krokstad JK.

May Linn deltok i -57, og sier hun i ettertid angret på at hun ikke deltok i -63. Både Katrine Hofstad og Ane Presterud hadde meldt seg på i -57 :-) Innledende ble det seier i første kamp og tap for Ane Presterud på en sode - igjen. I semifinalen møtte hun Katrine Hofstad. Katrine Hofstad har lavt tyngdepunkt og er vanskelig å kaste (og har som regel en superkondis..). May Linn kontrollerte kampen og fikk inn en koka og en yoko. Selv med litt dårlig treningsgrunnlag holdt hun seg ganske så oppreist hele kampen! I finalen møtte hun Presterud igjen, og May Linn gikk i samme fella som innledende. Sode igjen - Rask sådan, men ikke såå rask vel, May Linn? Det ble sølv.

Esther gikk i -70, og vant alle sine kamper på ippon. Norgesmester!

I åpen deltok Esther, Mette og May Linn. Esther og Mette møttes i semifinalen. Dette var en spennende kamp som gikk tiden ut. Mette viste at noe av respekten er borte, og kjempet hardt. Esther vant med waza-ari til slutt, og var i finalen. May Linn vant først mot Maylinn(!) men tapte så mot 20 kg tyngre Birgit, kjempet seg gjennom rekvalifisering til bronsefinale... mot Mette! Dette ble en spennende kamp, men Mette dominerte. May Linn var sliten. Mette kastet May Linn først til waza-ari, og avgjorde så med holdegrep. Kjempesterkt av Mette! I finalen møtte Esther Ane Presterud. En litt syk Esther fikk aldri kampen inn i sitt rette spor, og Presterud fikk inn to scoringer underveis. Kampen gikk tiden ut, og en skuffet Esther måtte innse at en sjette kongepokal glapp.

Esther fikk utdelt sin diplom og 3. Dan for norges første seier i et world-cup stevne som hun ble tildelt på Forbundstinget

Alt i alt mye strålende judo under årets NM. Flott arrangement av Krokstad JK og Drammen JC. NJJK ble nest beste klubb med våre 4 gull, 4 sølv, og 6 bronse.

(linkene er til utøverprofiler på judo.no)

Ungdom U15 Gutter

Åpen 2. Esther Myrebøe
Åpen 3. Mette Johansen
Åpen 5. May Linn Hystad

Se eget bildegalleri fra NM.