Helge og Lasse på brannvernkurs

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 23. Nov 2007

Originalt skrevet av: Lasse Kristiansen

Etter krav fra Kultur og Idrettsetaten (Oslo Kommune) må Styret inneha en viss kompetanse i forhold til brannsikkerhet for å opprettholde sikkerheten i lokalene våre i tilfelle en brann oppstår.

Helge Johansen og Lasse Kristiansen var med på et kurs 5 November 2007, og har følgende budskap:

KOM DERE UT RASKT NÅR ALARMEN GÅR !!

Vi møtte opp sammen med en del andre folk/ledere fra andre idretter i Oslo og målet var å få en gjennomgang av brann og forebyggende brannvern.

Startet med en 15 min. prøve på hva vi kunne fra før som vi skulle gjennomgå i felleskap etterpå.

Her var det grunnleggende basisspørsmål om hva som starter branner, hva vi slokker med og frie rømmingsveier.

Vi hadde selvfølgelig alt rett og kunne gå direkte til den praktiske delen. He-he.. så lett var det ikke selv om vi har hatt lignende kurs før. Det er mange ting å huske på, men vi var gode..

Etter gjennomgang av prøven og forklaring på hva vi bruker som div. slukkemidler på forskjellige brennbare materialer , fikk vi se en film om brannutvikling i sofaen i en stue som var litt skremmende. Glørne fra en røyk mistet i sofaen og til rommet var utbrent. Det tok bare 1 min. og 20 sek.!!

Ja, det var skremmende, så ikke røyk på senga eller sofaen og ha røykvarsler i taket hjemme.!

Videre bar det til praktisk trening, på med ordentlig brannmannsutstyr. Først skulle vi inn i et loftsrom med mange hindre som var fullt av røyk og hente ut en dokke. Vet ikke? men tror Helge ”forelsket” seg i den: først inn og sist ut av alle, så tok han likeså en tur inn igjen da vi manglet en deltager etter opptelling.

Han ”liker” røyk, nå var dette heldigvis bare en treningsrøyk og den var gift fri!

Konklusjon: skal du redde ut en fra et rom det brenner eller ulmer i kjenn på døra om de er varm, lukk forsiktig opp. Skal du inn vær rask og hold deg lavt nede der er røyken mindre farlig og tenk egen sikkerhet.

Neste var å slukke forskjellige branner med slokkeutstyr, dette skulle skje ute og der regnet det.

For å få ting til å brenne brukte vår brannsjef bensin og propan flasker. Først tente vi på bensinen i et kar, deretter satte han en spesiallaget søppeldunk oppe i med en liten propan flaske (tur størrelse). Først et klukk så bare smalt det sinnsykt høyt og det brant over ”alt” inne i treningscontaineren dette stod i.

Det er her ” jeg” kommer inn, med mitt pulverapparat går mot flammen klemmer inn håndtaket og retter slangen mot flammene å spyler ”vips alt slukket” ER JEG KONGE ELLER?

Deretter tente brannsjefen på igjen slik at alle som turte fikk prøve seg etter tur med forskjellige apparater og turen gikk opp til garderoben for å skifte til sivilt, men obs. glatt trapp! så en av deltagerne sklei ned trappa på rompa, au au.

Kurset avsluttet med et sammendrag og vi fikk bestått kurs, dernest reiste vi hjem luktene som bråtebrann- rampe gutter med et smil om munn. -VELLYKKET-

LASSE