Dan-instruktør på besøk hos Jiu-Jitsu gruppa torsdag 10. jan

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 14. Jan 2013

Originalt skrevet av: Thomas Myhre

Stefan Joelsson fra Sverige var i annet ærend over grensen og tok av sin tid til å trene oss denne dagen. Stefan er en gammel venn av Rune og Arne Ivar og har nærmere 40 år erfaring med jiu-jitsu. Stefan innehar 4. dan i Durewalls Jiu-Jitsu og er i tillegg godkjent Dan-instruktør i det Svenske Jiujitsuforbundet (SJF).

Stefan har også fulgt godt med på Norge og våres utøvere siden den spede starten og har flere ganger villig stilt opp som instruktør og ved andre spørsmål.

Treningen i går, som varte over noen timer, gikk hovedsakelig ut på forflytning ved bruk av kroppsvending = Tai-Sabaki. I tillegg til selve forflytningen trente vi på å ubalansere motstanderen, få han/henne i grep, foreta avvæpning og en og annen god felling - alt ved bruk av minst mulig kraft.

Forflytningen, Tai-Sabaki, kan brukes i åpne områder, men også på trangere plasser (i leiligheter, ganger, små rom og så videre) som inntil vegg og i hjørner. Det var teknikker for forsvar mot halsgrep, holding i håndledd foran og bak, klestak for skalling og strupetak mot vegg. Det ble også en og annen knivteknikk - noe som både er vanskelig, småskummelt men også veldig gøy å forsøke og mestre.

Alle på gruppen virket meget fornøyd og vi er veldig takknemlig for at Stefan tok av sin tid og kom til oss. Vi håper selvfølgelig han kommer tilbake - han var ikke helt uvillig til å gjøre det.

Det skjer et og annet hos jiu-jitsu nå og da - alle medlemmer i NJJK oppfordres til å være med enkelte ganger, i disse tider er det alltid lurt å kunne ha muligheten til å kunne forsvare seg.

Benytter sjansen til å ønske alle et godt nytt år - sees i dojoen.