To sølv og to bronse til NJJK i NM i Larvik.

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 14. Apr 2013

Originalt skrevet av: Jørn Terje Krekling

På lørdag som er NM for ungdom og Junior (U15, U18 og U21)

Her var vår eneste deltaker Nazardad, som leverte gode kamper - vant de fleste kampene på gode teknikker, men fikk en tøff oppgave mot Reitan fra Levanger judoklubb som han møtte både i innledende og i finalen. Fin innsats av Nazardad, som fikk en vel fortjent sølvmedalje i U21 -81 kg.

på søndag var alle fire i aksjon. Alfredo og Noorullah i -66kg , Azizi i -73kg og Nazar i -81.

i -66kg ble det mye dramatikk. I innledende gikk både Alfredo og Noorullah på tap i innledende på grunn av tabber i forhold til de nye reglene (grep i bein). Begge to klarte imidlertid å komme seg ut av puljen på hver sin side, og siden begge også kom ut som nummer to ble det semifinaler uten at de møtte hverandre. Alfredo møtte Herman Hermansen i første semifinale og dominerte den klart i nesten fire minutter hvor Hermansen hadde pådratt seg tre shido for passivitet. Han våknet imidlertid og gikk såpas godt til slutt at vår veteran ikke klarte å holde unna. Bronse for Alfredo.

På motsatt side gjorde Noorullah kort prosess med sin semifinalemotstander. Han var dermed klar for finale mot Hermansen. Dette ble den klart mest spennende finalen under hele NM. Noorullah gjør en veldig fin kamp. Kontrollerer Hermansen med grepet og Hemansen får etterhvert shido for pasivitet. Et halvt minutt senere leverer Noorullah en super kontring på Hermansens Ko soto gake angrep. Et steg tilbake - skifte av retning og Hermansen ligger klask, bom, plask på ryggen og alle tilskuerne i hallen regner med at kampen er over og vunnet. Dommeren gir imidlertid ingen scoring. I dette stevnet er det imidlertid det nye systemet med videosjekk av situasjoner så vi avventer at dommerne får sett på teknikken og scoring blir utdelt. Det skjer imidlertid ikke - dommerne mener at Noorullah ikke hadde kontroll og ga ikke scoring. Kampen går videre uten scoringer fra noen av utøverne. Langt ut i golden score kommer imidlertid Noorullah under i Ne-waza - taper på et holdegrep. Dette var et svært bittert tap og uforståelig for oss som så det igjen på video etterpå. Uansett endte det med sølvmedalje til Noorullah som naturligvis var svært skuffet over avgjørelsen.

I -73kg var det Azizi som sloss, men han hadde ikke helt dagen i sin vanlige klasse i dag og endte med en 5. Plass. I åpen klasse -73kg gikk det imidlertid bedre og han fikk en flott bronsemedalje.

I -81 kg herrer senior som var stevnets største klasse ble motstanden litt tøff for Nazardad som er siste års junior og kommer sterkere tilbake her neste år.

Lagleder/Coachbenken som ga god støtte og bidrag fra sidelinjen bestod av:

Musafir Malang,

Mohamad Reza Sedhagati,