Katakurs med Rosalie Evans 13.-15. september

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 15. Sep 2013

Originalt skrevet av: Jørn Terje Krekling

NJJK arrangerte kurs i nage no kata og katame no kata og vi hadde fått Rosalie Evans til å være instruktør for oss. Rosalie har lang erfaring som instruktør, hun har vært leder for teknisk komite og er internasjonal dommer i katakonkurranser slik at vi var i de best tenkelige hender.

De som deltok var:

Mohammad Reza Sedaghati

Aslan Akhmadov

Lars Moland

Therese Eikum

Joan Borja

Richard Heierstad

Bo Nordlie Johansen

Anders Ihlen

Jørn Terje Krekling

I tillegg deltok Veronica, Pål og Ellen fra Slemdal judoklubb.

Ingen av deltakerne hadde mye erfaring fra kata på forhånd, men alle gledet seg til å lære masse i løpet av helgen. For å komme gjennom to hele kataer på var det lagt opp til mye trening - to timer fredag, hele åtte timer på lørdag og fem timer på søndag.

Vi startet med mye basistrening på fredag, med øvelser for uke i katame no kata og avanserte ukemi øvelser som forberedelse til noen av de luftigere kastene i nage no kata. Joan fikk seg dessverre en muskelstrekk i ryggen og måtte avbryte, mens Pål slo opp en ribbeinsskade i løpet av fredagen. De øvrige kom fint igjennom økten og var klare igjen på lørdag klokken 09:00.

Lørdagen ble både lærerrik og ganske slitsom med så mange timer trening. Alle utøverne sto imidlertid på helt til siste slutt slik at vi kom gjennom alt Rosalie hadde planlagt i programmet.

På søndagen fikk vi satt sammen og gått gjennom begge kataene fra start til slutt, og den siste økten fikk spesielt Mohammad sammen med sin uke Aslan ekstra mulighet til å få råd og vink frem til graderingen til 1. dan senere i høst.

Vi vil si tusen takk for slitsom og morsom trening med Rosalie, en del øvelser vil nok dukke opp på trening på Haugerud fremover. Vi skal også prøve å få litt kontinuitet i katatreningen fremover slik at vi kan både vedlikeholde og videreutvikle katakompetansen i klubben. Vi tar sikte på å invitere Rosalie tilbake for å lære enda mer senere en gang...