Ganso Kurt Durewall 10. Dan har gått bort (1924 – 2013)

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 7. Nov 2013

Originalt skrevet av: Magnhart Johannesen

I forbindelse med Kurt Durewalls begravelse vil vi minnes og ære han. Det er med stor sorg vi forteller at Ganso Kurt Durewall døde mandag 28 oktober kl. 21:00, etter et kort sykdomsleie. Savnet er stort og våre tanker går til hans nærmeste Marja Durewall-Nilson, Kurts barn, hans nærmeste familie.

Kurt Durewall var en av de høyest graderte i Norden med 10 dan i Jiujitsu. Denne graden får man ikke om en ikke tilfører jiujitsu noe spesielt, og det har han så til de grader gjort. Han ble født i Stockholm i 1924 og hans far var pressefotograf og hans mor drev egen butikk. Dessverre døde begge foreldrene tidlig og hans besteforeldre ble hans foresatte til de også døde og han ble satt på barnehjem. I 1937 viste hans lærer ham Viking Cronholms bok Jiu Jitsu tricks og sa at de heller skulle lære seg dette i stedet for svingslag osv. Han lærte seg triksene etter å ha fått låne boken. Utenom jiu jitsu har Kurt Durewall vært amatørbokser og gått rundt et 60 talls kamper og i 1957 fikk han interessen for judo gjennom Bruno Adler.

I løpet av sitt liv har Kurt hatt mange jobber der i blant skogsarbeider, mekanikker, sjømann for å nevne noen, men han skulle også gå i sin fars fotspor og bli pressefotograf og forfatter. Han fulgte tett Ingemar Johansson som førte han til New York og Ingemars sensasjonelle VM seier i tungvektboxing over Floyd Patterson i 1959. Det var under denne turen han møtte Kiyose Nakae, som ble avgjørende for Durewall. Durewall ble som en av få utvalgte elever tatt med på det som siden har blitt kalt high standard trening. Han ble tatt med i et kjellerlokale uten vinduer hvor de trente i fem døgn uten å vite om det var dag eller natt og med lite mat. Det ble fem døgn med lite søvn og mye trening .Dette førte til at han som første svenske fikk svart belte i jiujitsu. Fra Nakae hadde han fått et knippe prinsipper som siden skulle bli viktige for dannelsen og videreutviklingen av Durewall-systemet. I 1965 startet han klubben SHIAI sammen med to av sine elever Fritz Schubert og Marja Nilsson. Få år senere ble også Svenska Jiujutsuførbundet stiftet.

På våren hadde vi nok en gang gleden av å få besøk av Durewall i vår dojo, der han holdt treningspass, veiledning og samlinger til tross for sin høye alder. Selv på slutten av sitt liv var han brennende opptatt av jiu jitsu og hans utøvere? Det har vært en stor ære å ha hatt Kurt som vår Ganso, men selv om han er borte vil hans Jiu Jitsu og minne leve videre.

Se også Arne Ivar sine minneord på kampsportsforbundets nettsider her