Treningssamling med japanske trenere på Ippon!

Postet av Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb den 6. Des 2007

Originalt skrevet av: Esther Myrebøe

Gikk du glipp av samlinga den 16-18 november du også? Synd for deg! (og siden du i så fall var i flertall dessverre litt synd for klubben også…)

Det var nemlig mye å lære av de to trenerne fra Miki House i Japan, Shigehiro Izutani og Tsukasa Tanaka, som har vært på besøk hos Ippon judoklubb sammen med hver sin sønn ei drøy uke.

Det var på det meste drøyt 120 stykker av alle kategorier på samlinga; barn, ungdom, junior og senior, mosjonister og konkurranseutøvere.

Fredagsøkta hadde mye fritrening/randori for å gi trenerne et innblikk i det tekniske nivået (som for de fleste lå VELDIG langt under det til de to gutta de hadde med seg, begge født i 1994). De resterende øktene – to på lørdag og en tretimers økt på søndag, gikk med til teknikk.

Det var mest ne waza med vekt på snuinger samt litt tachi waza, hele veien gjennomført med MYE hilsing og bukking inkludert høflighetsfraser på japansk.

En del nye ting og litt som jeg kjente fra før men meget godt presentert (på japansk/tegnspråk, forklart eller kanskje heller fritt gjenfortalt av Jessica) med vekt på grunnleggende judoprinsipper.

Jeg hadde ei bra helg og fikk inntrykk av at det gjelder for de andre fra klubben som var med på hele eller deler av samlinga - Merete, Marius, Igor og Stephan.

Det blir sannsynligvis ny tilsvarende samling neste år og der blir vi sikkert enda flere!